דיור למשתכן לא בבית דגן

צור קשר עם יוצר העצומה

הסכנות בבניה במסגרת דיור למשתכן בבית דגן

2015-12-01 12:56:15

עצומה:

בית דגן מתנגדת לתוכנית "דיור למשתכן"

 

תושבי בית דגן,

 

זו קריאה לכל התושבים להצטרף למאבק נגד פרויקט הבניה במסגרת דיור  למשתכן בבית דגן .  במתכונתו הנוכחית לפרויקט עלולות להיות השלכות שליליות על צביון היישוב, התפתחות הישוב ואיכות חיינו.

יש סיכוי להצליח דרושה תמיכה רחבה ביותר. לפעול מהר ובנחישות. 

הסבר על הפרוייקט והסכנות התמונות בחובו:     

 

על פי החלטת הממשלה בבית דגן אמורים לבנות כ 511 דירות במסגרת פרויקט דיור במחיר למשתכן.

הפרויקט במתכונת דיור למשתכן  נכפה על בית דגן ע"י משרדי הממשלה ללא התייעצות עם המועצה המקומית של היישוב ובוודאות ללא שהדבר נידון במועצה וללא אישור המועצה כנדרש בחוק ובניגוד לתוכניות קודמות עליהן חתמה המועצה מול מנהל מקרקעי ישראל

 תוצאות המכרז פורסמו. המחיר לזכאים הוא 1.067.000 ש"ח לדירה של 120 מ"ר

להלן חלק מההשלכות השליליות של הפרויקט על הישוב שלנו:

-       במסגרת הפרויקט אמורות להיבנות 511 דירות. בשלב הראשון המכרז שמפורסם בימים אלה הוא של  266 דירות. הלכה למעשה, בהתאם לחוק שבס, משרד השיכון יגדיל ב 30% את מספר הדירות.  כלומר בסופו של דבר 650 דירות יבנו במסגרת הפרויקט. הגדלת מספר הדירות הוא האינטרס של משרד השיכון. למועצת בית דגן לא תהייה יכולת להתנגד להגדלת מספר הדירות  מאחר והועדה המקומית לתכנון ובניה נשלטת על ידיי אנשי משרד הבינוי והשיכון והאוצר. התוצאות הן:

-       בישוב הקהילתי הקטן שלנו, המונה נכון להיום כ 1700 בתי אב,  תוספת של כ 40% יוצרת חוסר איזון בחתך בתי האב  כאשר למעלה משליש מבתי האב בבית דגן יהיו במסגרת דיור למשתכן.

-       הגידול במספר הדירות יבוא על חשבון שטחים ירוקים ומבני ציבור , מה שיביא בהכרח לצפיפות רבה יותר . 

-       650 דירות  יבנו על שטח המתוכנן ל – 500 דירות – משמעו דירות קטנות יותר.

-       בניית דירות קטנות מחייבת שריון מקום חניה אחד לדירה (לעומת התוכנית המקורית המחייבת 2 מקומות חניה לדירה). היות ובכל בית אב בממוצע יש 2 רכבים, ריבוי הדירות יוביל בהכרח למצוקת חנייה.

-       ריבוי מספר הדירות , יחד עם הגידול במספר כלי הרכב , יחמיר את בעיית זרימת התנועה ביציאה ובכניסה לישוב.  עומס ולחץ  שכבר היום מהווים צוואר בבקבוק רציני בשעות העומס.

-       הגדלת השכונה ב- 650 דירות קטנות מחייב מתן שירותי גני ילדים ובתי ספר בפרק זמן קצר  ולכך תקציב המועצה המקומית וההכנסות העתידיות מארנונה לא יספיקו .

-       בכל ישוב ההשקעה בתושב חדש גרעונית. על אחת וכמה תוספת של 40%.  גרעון תקציבי משמעותי תיפגע עוד יותר ביכולת הפיתוח של היישוב (דבר שכבר היום לקוי בחסר).

-       איכות הבניה, על פי מפרט הדירות המוצע על ידיי הקבלנים, תהיה נמוכה, כמו גם איכות הפיתוח הסביבתי.  המשמעות הינה שבעתיד הלא רחוק תוצרנה בעיות  שיפלו לפתחנו.

-       הזכאות לרכישת דירות היא לזוגות צעירים שזו דירתם הראשונה מגיל 21 ורווקים מגיל 35 , שמשכורתם הכוללת היא עד 16.000 ₪. רף שכר זה לא יאפשר:

o       לאוכלוסיה בעלת מצב סוציו-אקונומי כלכלי בינוני ומעלה להשתתף בהגרלה .

o       למשפרי דיור, שמהווים את מירב התושבים החדשים שהצטרפו לישוב  ב 20  השנים הארונות, לרכוש דירה בפרויקט.

o       מונע מתושבי בית דגן  לרכוש דירות במסגרת הפרויקט .

o       לקבוצות רכישה שהתארגנו בישוב לקנות שטח לבניה.

o       בוודאי מונע מאוכלוסייה קצת יותר   מבוססת לקנות בית בישוב 

-       משרד השיכון והאוצר פועלים לאפשר לזכאים במתווה דיור למשתכן לרכוש דירה במימון של 100% הלוואות. הדבר עלול לעודד רוכשים לקחת סיכון רב בקניה ללא יכולת לעמוד בהחזר המשכנתא.  מצב שיכול להביא לבעיות תשלומי ארנונה וכדומה.

-     לתוספת של 40% דירות חדשות    ההשלכה על מחירי הדירות בישוב קטן כמו בית דגן -ברורה.

מחיר דירה במכרז  דיור למשתכן  הינו  1.067.000  ש"ח מחושב ע"פ מחיר של 7.918 ש"ח למ"ר . נמוך ב 39%   ממחיר הנוכחי למ"ר שעומד על 12.800 ₪ (אתר מלד"ן).  מה הסבירות הגבוה יותר  לירידת מחירים בבית  דגן ? 15% ירידה כפי  שמתכנן השר כחלון. או במקרה הייחודי של בית דגן מעל 30% אחוז ירידה.  נבחן זאת  מנקודת מבט של קונה . מחיר הדירה הזולה ביותר המוצעת למכירה בבית דגן באתר יד 2 הוא 1.340.000  ברחוב כצנלסון 4 חדרים קומה 3 ללא מעלית.  ממול עומדת  דירה חדשה גדולה יותר בפרויקט  דיור למשתכן עם מעלית ב 1.067.000 ₪,  זולה הרבה יותר .    מחירי כל הדירות ירדו אך הדירות הישנות , בבניינים יהיו הראשונות להיפגע וכי חזק.  "אז שלא יעבדו עלינו"  

מליאת המועצה המקומית החליטה פה אחד , על התנגדות לתוכנית זו ועל אי שיתוף פעולה עמה. ראש המועצה, מר רמי תנעמי מתנגד נחרצות לתוכנית ומצוטט אומר: "דיור למשתכן מהווה איום על צביונו של הישוב" . בנוסף, רמי תנעמי פעל בכנסת ובתקשורת ונפגש עם הפקידות הבחירה. עד עתה לא הושגו  התוצאות הנדרשות - הפרויקט ממשיך במלוא העוצמה. ב  30 לנובמבר מסתיים הליך הגשת הצעות הקבלנים למגרשים לבניה במתכונת "מחיר למשתכן"  בבית דגן . את זה כבר לא נצליח למנוע.

 

עלינו להתאחד ולצאת למאבק נחרץ למניעת המשך הפרוייקט.

עלינו לפעול  לצד המועצה המקומית בית דגן ובשיתוף פעולה . לדרבן את נבחרנו לפעולה. כמן כן שלחו מכתבים לחברי הכנסת, למשרד השיכון ולמשרד האוצר בנושא .  גייסו כל מי שיכול לעזור למאבק שלנו נגד החלת הפרויקט בבית דגן.  דרבנו את נבחרי הציבור חברי המועצה לפעול בנחרצות ותקיפות בנושא.  בקרוב נארגן פגישות בישוב בנושא.

 

חשוב לציין שאין אנו נגד הרעיון של פרוייקט דיור למשתכן. ההפך. אך בית דגן היא ישוב קטן  אשר הפרויקט הנדון במתכונתו הנוכחית אינו מתאים לו. גם שר האוצר כחלון גילה הבנה כשאמר " יתכן שיש בעיה מיוחדת בבית דגן בשל העדר קרקעות. יכול להיות שצריך להתייחס לבית דגן כישוב קטן שמצריך תכונית מיוחדת" .  

 

בית דגן  מהווה דוגמא לכור היתוך של תושבים ותיקים וחדשים, דתיים וחילוניים החיים ביחד.  לא נאפשר לחבל במסלול צמיחת הישוב. הפרויקט כפי שהוא עלול להביא אסון על בית דגן ולהחזיר אותו שנים אחורה.

 

הירתמות התושבים למניעת הבנייה הכרחית. אנא הצטרפו למאמץ וחתמו על העצומה נגד התוכנית  .

 

אורנית ואורי דוידזון

 

 

 

 

 

 


אורי דוזון



שתף עצומה זו

עזור לעצומה זו להגיע ליותר חתימות.

איך לקדם עצומה?

  • שתף את העצומה בקיר שלך בפייסבוק ובקבוצות הקשורות לנושא של העצומה שלך.
  • צור קשר עם החברים שלך
    1. כתוב הודעה בה אתה מסביר למה חתמת על העצומה, מכיוון שיש סבירות גבוהה יותר שאנשים יחתמו אם הם מבינים את חשיבות הנושא.
    2. העתק את כתובת אתר האינטרנט של העצומה והדבק אותה בתוך ההודעה שלך.
    3. הפץ את ההודעה באמצעות אימיילים, אסאמסים, פייסבוק, וואצאפ, טוויטר, סקייפ, אינסטגרם ולינקדאין.